Sevärdheter Krakow

Share

Krakow är en stad med poviatstatus, som ligger i södra Polen, på Vistula, den andra i landet när det gäller befolkning och område. Tidigare huvudstad, kroningsstad och nekropolis av polska kungar. Huvudstaden i Lesser Poland Voivodeship.

Efter guldåldern kom dock makten från samväldet. Den svenska flykt, ekonomiska kollaps och partitioner satte ett djupt prägel på landets och stadens öde. Emellertid har dess invånare aldrig glömt bort tiderna för härlighet. Kanske var det därför som Krakow förblev en verklig patriotisk bakgård för nationen, och det är därför First Cadre Company startade, under ledning av Józef Piłsudski, och här började avväxlingen av de delande krafterna på dagen för att återfå självständighet.

Idag är Krakow en modern stad som fortfarande utvecklas. En smältpott där invånarnas tradition blandas med studentavantgarden. Tack vare många monument har perfekt bevarade gamla byggnader inte tappat sin majestätiska karaktär. Krakow är helt enkelt magiskt.

monument till mickiewicz

adress: Rynek Główny, 30-962 Kraków

Idén att upprätta ett monument till den nationella profeten i Krakow dök upp i slutet av 1860-talet i den akademiska ungdomsmiljön med tanken att överföra askan från Adam Mickiewicz från Paris till Wawel. Även om Adam Mickiewicz aldrig har varit i Krakow, som Jan Adamczewski skriver, ”har alla sådana aktiviteter väckt nationell och patriotisk anda i samhället.” 1869, i samband med upptäckten av kungen Casimir den stora graven i Wawel, riktade emellertid Cracoviansna uppmärksamheten på ceremonierna i samband med hans andra begravning.

Det var förrän 1879 som en särskild organisationskommitté skapades, och 1881 inleddes en tävling för designen av Adam Mickiewicz-monumentet i Krakow. Enligt de tillkännagivna villkoren för tävlingen skulle ett monument i renässansstil, tillverkad av brons och granit, byggas, vilket orsakade många protester i det kreativa samhället, och kostnaderna för dess konstruktion skulle inte överstiga 100 000 PLN Rhen. Priset har fastställts (1000 franc), vilket föreskriver att tilldelningen av projektet inte är synonymt med dess val för genomförande.

27 verk överlämnades till tävlingen, som kunde ses i april 1882 på en utställning som organiserades i Cloth Hall. Tomasz Dykas projekt vald. Enligt författarens vision skulle monumentet uppföras på Franciszkański-torget. Cracoviansna gillade dock inte detta projekt. Kritiska röster inkluderade åsikter från Bolesław Prus och Władysław Mickiewicz, poetenes son. De citeras av Jan Adamczewski: ”Det är inte rätt av min far att skildra honom som sover i en stol med lugn i ansiktet. Profetens ansikte får inte tränga igenom lugn, men smärta, och detta kan inte förstås genom att tävla om monumentet.” Bolesław Prus kommenterade i sin tur att ”i Krakow skulle vissa vilja ha ett fantastiskt monument, andra – billigt!”

1883 tillkännagavs en monumenttävling för andra gången. Förfarandet i den nya juryn ägde rum den 1 mars 1885 i Sukiennice. Jurynmedlemmarna inkluderade gäster från Wien, Lviv och Paris. Av de 31 anmälningarna som lämnats in för tävlingen var det bästa igen Dykas-projektet. Den var dock inte avsedd för implementering. Jan Matejko, vars design också var bland de som skickades till tävlingen, ombads att implementera gipsmodellen. Detta projekt fick emellertid inte socialt godkännande. Bolesław Prus skrev om honom ”Matejkos senaste skiss har inget värde. En naken galning sitter i en fåtölj, framför honom en bevingad galning visar honom en örn … och bredvid dem kammar någon kvinna håret … Vi skulle ha skrattat för att bygga en sådan freak Mickiewicz … ”.

Adam Mickiewicz-monumentskonstruktionskommitténs bankkonto hade redan 94 000 Rhine-zlotier, donerade av föreningen. Men det fanns fortfarande inget monument som accepterades av allmänheten.

Den nästa, tredje tävlingen, denna gång avslutad, tillkännagavs 1886. Det avgjordes den 16 januari 1888. Tre verk har tilldelats. Det första priset gick till Cyprian Godebski, det andra till Teodor Rygier, det tredje till Walery Gadomski. Men ett annat, inte belönat men tilldelat, projekt av Teodor Rygier valdes för genomförande. Även om kontraktet för genomförandet av detta specifika projekt undertecknades i november 1889 på grund av den pågående livliga sociala diskussionen gjordes ändringar och korrigeringar fortfarande. Monumentet skapades i studion vid ul. Długa under övervakning av en konstnärlig kommitté. Alla figurer gjutits i Nellich-rummet i Rom.

Platsen för monumentet orsakade mycket kontrovers. Dominikański-torget, Szczepański-torget (föreslagit av Juliusz Kossak), Planty – framför brandkårens byggnad betraktades. Det föreslogs också att bygga ett monument på Franciscan Square och – ännu inte byggt – på Planty Square framför Collegium Novum. I slutändan tilldelade den dåvarande presidenten Mickiewicz en plats på huvudtorget.

Monumentet avtäcktes den 26 juni 1898 i närvaro av poetens dotter och son, på hundraårsdagen av profetens födelse.

Monumentet presenterar en poet som står på en piedestal omgiven av 4 allegoriska figurer som sitter vid hans fötter på en flerstegs piedestal, symboliserar Homeland (från sidan av Sienna Street), Science (från AB-linjen), Courage (från tygsidan) och Poetry (från sidan av Church of St. . Wojciech). Det finns ett engagemang på sockeln: ”Adam Mickiewicz Nation”.

Den 17 augusti 1940 förstördes monumentet av tyskarna som ockuperade staden. Efter kriget rekonstruerades det från element som hittades 1946 i Hamburgs skräpgård. Avtäckningen av återuppbyggnaden ägde rum den 26 november 1955, på 100-årsjubileet för profetens död. Monumentet är en favorit mötesplats för Krakow och turister. Varje år, 24 december, på profetens namn, lägger blomsterhandlare i Krakow blommor vid hans fötter.

Sukiennice

adress: Rynek Główny, 30-962 Kraków

Stadens utställning, en pärla av renässansarkitektur, det äldsta ”shoppingcentret” i Krakow – Cloth Hall är en av de viktigaste historiska byggnaderna i Krakow.

Tygshallen var en av de viktigaste institutionerna i staden – här koncentrerades handeln. Den första Sukiennice, som byggdes under 1200-talet, när Krakow beviljades stadsrättigheter, var två rader av stenbås som bildade en gata mitt på torget. Båda ändarna var låsta på natten för att hålla tjuvar borta. Tegelhallen i tegel byggdes under det fjortonde århundradet – deras spår i form av spetsiga arkader på sidorna är fortfarande synliga idag. Handel i Cloth Hall var en viktig inkomstkälla för staden – enligt det kungliga privilegiet kunde besökande tyghandlare bara sälja sina varor på denna plats.

Det är inte konstigt att när byggnaden konsumerades av brand 1555, byggdes den kraftigt upp. De bästa arkitekterna, konstnärerna och hantverkarna arbetade där, bland dem många italienare som kom till Polen efter drottning Bona (hustru till kung Sigismund den gamla från Italien). Den renoverade Cloth Hall fick sedan bland annat en lång vind, med en dekorativ fris och mascarons – groteske, stiliserade mänskliga huvuden designad av den enastående italienska skulptören Santi Gucci. Huvudsalen är uppdelad i två våningar. Det på detta sätt erhållna golvet tilldelades den andra hallen, kallad smatruz. Det var avsett för handel med en mängd små varor, och namnet (med tyska schmettern) kommer från det skrik och buller som gjorde gatuförsäljare. Trappor med loggior ledde till smatruz, som ligger på kortsidorna av byggnaden (designad av Jan Maria Padovano).

Under åren förlorade Sukiennice som inte förnyades och inte renoverades sin prakt. I slutet av 1800-talet liknade den förfallna byggnaden, ”fastnat” med trähytter från utsidan, inte renässanspärlan i Krakow. En grundlig renovering blev nödvändig. Byggnaden vi ser idag är dess effekt: kennlarna revs, arkader läggs till, och ett galleri med polsk målning arrangerades i det tidigare smatruzet. Emellertid har handeln inte försvunnit härifrån – hallen med en våning är fortfarande fylld med bås, som idag säljer souvenirer istället för tyg.

Teatr Słowackiego

adress: plac Świętego Ducha 1, 31-023 Kraków

Teatr im. Juliusz Słowacki i Krakow har varit verksamt kontinuerligt sedan 1893. En av de mest berömda och mest utmärkta polska scenerna. Byggnaden, byggd av Jan Zawiejski, är ett av de mest värdefulla monumenten för teaterarkitektur i Europa. På pedimentet finns en inskription: ”Krakows nationella konst”. Interiörerna är dekorerade med freskomål av den wiener konstnären Anton Tuch och den berömda gardinen av Henryk Siemiradzki. Bredvid scenen finns den historiska garderoben till den stora skådespelaren Ludwik Solski.

Teatern, omgiven av legend, redan vid 1800- och 1900-talskiftet fungerade som en nationell scen. Det var födelseplatsen för samtida polsk regi, scendesign, iscensättning och skådespel. En generation av unga Polenartister debuterade här – bland dem Stanisław Wyspiański. Premiärer för hans lysande verk, inkl. Bröllop (1901) och Wyzwolenia (1903) är bland de viktigaste händelserna i polsk kulturhistoria. Vid början av 1800- och 1900-talet var de första insikten om mästerverk av polsk romantik: Kordian, Dziady och Non-Divine Comedy av historisk betydelse. Anknytning till traditionen gick hand i hand med sökandet efter nya trender inom konst, vilket framgår av debuten av den mest framstående representanten för 1900-talets polska avantgarde Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) 1921.

Teatr im. Juliusz Słowacki i Krakow erbjuder, förutom sin egen konstnärliga verksamhet, möjlighet att hyra rum. Den vackra, tre nivåer, luftkonditionerade publiken med plats för cirka 600 åskådare och en stilfull foajé gör att du kan organisera kongresser, symposier, jubileer och tillfälliga möten och banketter. Teatern uppfattas som en exklusiv ”salong av Krakow” och en plats för elitmöten.

Den är utrustad med ny generation av belysning och akustisk utrustning, styrd med hjälp av ett datorljuskontrollrum och ett mixbord. Fördelen är slutet på konferensen med ett skådespel från den aktuella repertoaren.

Teatern har tre operationssteg: Stora scenen vid Plac św. Ducha 1, miniatyrscenen och scenen i Małopolska Garden of Arts på ul. Rajska 12.

Plac Matejki

adress: plac Jana Matejki, 31-157 Kraków

Även på 1870-talet slogs dagens Matejki-torg samman med Kleparski-marknaden till en enorm marknadsplats. Det delades upp i två delar av den magnifika byggnaden av Academy of Fine Arts som uppfördes 1877-1879 och den nästan avslutade universella kommunala skolan (idag nr 11). Bilden av denna del av staden började förändras från långsamt till mer representativt. Själva namnet på torget, som gick 1882, var förknippat med att hedersmedborgarskapet i Krakow erbjöds stadsmannen till målaren Jan Matejka. Det var en speciell hyllning till den stora konstnären, för det är extremt sällsynt att någon blir beskyddare medan han fortfarande lever …

En hänvisning till representativt säte för Academy of Fine Arts (designad av Maciej Moraczewski) i neo-renässansanda var den lika imponerande byggnaden för järnvägsdirektoratet som byggdes 1888-1889 av Józef Niedźwiedzki, med ett konglomerat av neo-renässans och neo-barocka element som är karakteristiska för mogen historism. De monumentala byggnaderna på torget och den närliggande gatan kompletterar Basztowa var byggandet av en monumental byggnad av Bank of Poland med en fasad i form av akademisk klassisisme, färdigställd 1925 (designad av Kazimierz Czyński).

Den 15 juli 1910 avslöjades Grunwald-monumentet i mitten av torget, för att fira 500-årsjubileum för segern av de kombinerade polsk-litauiska styrkorna över Teutonic Knights. Under andra världskriget förstördes detta monument av nazisterna och återvände hit – troget återskapat – först 1976.

ZSE w Krakowie

adress: Kapucyńska 2, 31-113 Kraków

Vid sekelskiftet upplevde Krakow en period av ekonomisk och kulturell utveckling. Under den österrikiska partitionen var det möjligt att driva polska skolor, följaktligen den 1 oktober 1882, tack vare ansträngningarna från Handelskammaren och Krakow Merchant Congregation, inrättades en privat handelshögskola för att förbereda ungdomar för handelsfacket. Denna skola utvecklades mycket dynamiskt i början av 1900-talet och erbjuder olika ekonomiska kurser.

Från 1896 var skolan avsedd för akademiker från fjärde klass i ungdomsskolan. Klasser hölls i byggnaden av den kommunala sparbanken (hörnet av Sienna Street och St. Cross), och från 1906 hade skolan en egen magnifik byggnad belägen på 2 Kapucyńska Street (i korsningen mellan ul. Kapucyńska och Podwala), som designades av den berömda arkitekten Jan Zawiejski (skaparen av bland annat Słowacki-teatern. I början av 1900-talet deltog flera hundra elever på skolan, även utanför monarkin, eftersom den höga undervisningsnivån också lockade polsk ungdom från den ryska partitionen. Från 1908 fick skolan namnet Academy of Commerce i Krakow. I enlighet med lagstiftningen i den tidigare österrikiska partitionen användes detta namn av gymnasiet, som körde kurser av ekonomisk profil för gymnasieexaminerade.Skola under World esperanto kongressen, 1912.
År 1912 ägde världskongressen för VIII esperanto i skolbyggnaden, den första i Polen

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

adress: Rakowicka 27, 31-510 Kraków

byggnad från slutet av 1800-talet (1893), som ursprungligen fungerade som pojkeskyddet för prins Aleksander Lubomirski (drivs åren 1893-1950). Skyddet skulle ta emot katolska pojkar från hela Galicien. Ursprungligen var vandrarhemmet designat för 120 personer, men som en följd av hög efterfrågan ökades det till 160 personer. Under och efter första världskriget opererade ett sjukhus i byggnaden, medan under andra världskriget tyska trupper var stationerade här. Sedan 1952 ägs fastigheten av Cracow University of Economics, och byggnaden fungerar som en representativ byggnad (den så kallade Main Building of Cracow University of Economics).

Planty w Krakowie

adress: Planty, 31-041 Kraków

En unik stadsträdgård som omger den äldsta delen av Krakow. Planty är också en av de största Krakow-parkerna (cirka 20 ha areal, över 4 km perimeter). De delades in i åtta trädgårdar, vars namn hänvisar till föremål och platser belägna i närheten: Dworzec, Barbican, Florianka, Palace of Arts, University, Wawel, Gródek, Stradom. Alleys Plant är en perfekt plats att vila för en trött turist.

Tidigare sträckte stadsväggarna längs vallgraven på anläggningsplatsen, men – inte renoverade – föll i ruin. I början av 1800-talet blev resterna av befästningar ett farligt område, fullt av tiggare, brottslingar och en grogrund för råttor och alla sjukdomar. År 1820 beslutade senaten i den fria staden Krakow att implementera det moderna konceptet för den öppna staden vid den tiden, riva resterna av medeltida murar, täcka vallgraven och dränera myrarna. Han började arbeta två år senare. Planty planterades med träd, bland vilka kastanjer dominerar. Gräsmattorna omringades av låga staket, målade vitt och blått (de officiella färgerna i Krakow). Stenbänkar installerades. På sommaren placerades växter från varma länder på blomsterbäddar.

Från början av existensen av den nya kommunala trädgården planerades det att bygga monument till stora figurer av Polen och Krakow. Grundaren av anläggningen – Florian Straszewski, en medlem av Krakow-senaten, tilldelades först på detta sätt. Varje patriotisk årsdag var en möjlighet att avslöja en ny piedestal. Och så, från huvudtågstationen mot Wawel, kommer vi att passera bland andra monument till: Michał Bałucki, lirnik Bojan, Jadwiga och Jagiełło, Lilia Weneda, Artur Grottger, Mikołaj Kopernik, Grażyna och Litawor, Tadeusz Boy-Żeleński.
Planty förstördes under andra världskriget. Återställande av deras prakt började inte förrän 1989 och detta arbete pågår fortfarande. Ankor och krokar gör problem, som bo bland de gamla träden. Fåglar är svåra att skrämma bort.

Zamek Królewski na Wawelu

adress: Wawel 5, 31-001 Kraków

De äldsta spåren av mänsklig närvaro på kullen går tillbaka till 100 000 f.Kr. Senare fynd är utan tvekan förknippade med permanent bosättning. På 900-talet var det befintliga slottet i Wawel troligen platsen för linjalen – prinsen och Vistula-statens huvudcentrum. Efter att ha gått med Małopolska till Piasts (omkring 990), blev det ett av de viktigaste maktcentrumen.

Slottet byggdes vid 11- och 12-århundradets början, då Krakow blev huvudsätet för polska härskare. I början av det fjortonde århundradet utökade kung Władysław Łokietek det grundligt. Den skapades då bostadstornet, kallat Łokietkowa, byggdes om och förstorades under Casimir den stora tiderna med den pittoreska Kurza Stopka. Under drottningens Jadwigas tid uppfördes ett representativt torn, senare kallat danskt, eftersom under det officiella besöket i Krakow bodde kung Eric, Danmarks härskare.

Från början av 1500-talet byggdes slottet upp i renässansstil. Arbetet började under Alexander Jagiellons regeringstid och fortsatte under tiden Sigismund I den gamla. De leddes främst av arkitekten Bartolomeo Berrecci. Det före detta medeltida slottet förvandlades, utan att förlora sin defensiva funktion, till en palatsbostad med en imponerande arkadgård. Efter en brand i slutet av 1500-talet flyttade kung Zygmunt III Waza domstolen till Warszawa. Även om slottet byggdes om efter förstörelse, var den långsamma nedgången av dess prakt redan märkbar. Under den svenska invasionen i mitten av sjuttonhundratalet blev slottet nästan helt plundrat. Under nästa århundrade fortsatte nedbrytningen, slutligen förseglades genom beslag av den tidigare kungliga sätet på de österrikiska kasernerna.

Slottet återvanns först 1905. Det återställdes gradvis till sin tidigare prakt. Arbetet påskyndades särskilt efter att Polen återfick självständighet 1918. Värdefulla föremål och konstverk som returnerades från Polen av partitionerna och under första världskriget. Men de kom igen utomlands 1939. Under andra världskriget var slottet platsen för generalguvernör Hans Frank.

För närvarande har slottet flera olika utställningar, bland annat kan du besöka representativa kungliga kammare, privata lägenheter, skattkammare och armons.

Zakrzówek

adress: Zalew Zakrzówek, Wyłom, Kraków 30-373

Stadion Wisły Kraków

adress: ul. Reymonta 20, 30-059 Kraków

Leave A Reply